5 sposobów, by cieszyć się długimi włosami

Sposoby na długie włosy – które ze znanych metod pielęgnacji warto wdrożyć na co dzień? Jakich zasad dbałości o włosy należy przestrzegać, by cieszyć się lśniącą i zdrową fryzurą?

Myj włosy prawidłowo.

Większość kobiet nie docenia wpływu prawidłowego mycia włosów na ich strukturę. Ludzki włos ma dużą wytrzymałość, ale pod wpływem wody jego ciężar może zwiększyć się aż o 18% (1). Mokry włos ulega też dużemu rozciągnięciu – czasem nawet aż do 30% długości. Do uszkodzenia włosów prowadzi zarówno ich intensywne mycie, jak i nadmierne szarpanie czy przeczesywanie dłonią w trakcie płukania. W celu zachowania zdrowej, gładkiej struktury włosa warto zrezygnować z użycia gorącej wody. Przy myciu włosów zalecane jest raczej używanie letniej a następnie chłodnej wody, co doprowadzi do domknięcia łusek włosów.

 

Umiejętnie czesz i upinaj.

Intensywne czesanie wpływa niszcząco na włosy. Jeśli nie chcemy zniszczyć struktury włosa, korzystajmy z grzebieni o szeroko rozstawionych zębach. Uwaga: w przypadku długich włosów zrezygnujmy z ich czesania bezpośrednio po umyciu. Wrogiem zdrowych włosów jest też wysoka temperatura. Odstawmy suszarkę i pozwólmy fryzurze wyschnąć w naturalny sposób.

Jak upiąć długie włosy? Luźno i wygodnie. Unikamy zbyt ciasnych klamr, grzebieni i sztywnych, uciskających gumek. Fanki klasycznego, końskiego ogona powinny od czasu do czasu rozpuścić włosy i pozwolić, aby fryzura „odpoczęła” powracając do naturalnego ułożenia. Jak obciąć długie włosy? Fryzurę warto lekko podcinać co ok. 3-4 miesiące (2), aby odciążyć włosy i zapobiec rozdwajaniu się ich końcówek.

 

Regularnie nawilżaj i odżywiaj.

Należy umiejętnie korzystać z kosmetyków nawilżających włosy. Nie rezygnujmy z odżywki, ale nie nakładajmy jej bezpośrednio na skórę głowy. Aby dobrze nawilżyć włosy, wystarczy niewielka ilość odżywki – jeżeli nałożymy jej zbyt dużo, włosy zostaną nadmiernie obciążone. W przypadku włosów zniszczonych lub przesuszonych warto inwestować w nawilżanie olejkami roślinnymi. Najskuteczniejsze działanie pielęgnacyjne wykazują oleje: lniany, arganowy, z czarnuszki, z rokitnika.

 

Zrezygnuj z intensywnych zabiegów stylizacyjnych.

Właścicielki długich, zdrowych włosów powinny zrezygnować lub znacząco ograniczyć częstotliwość:

  • intensywnego farbowania a szczególnie całkowitej zmiany koloru włosów,
  • rozjaśniania włosów (utleniania),
  • wykonywania trwałej ondulacji,
  • używania prostownicy do włosów,
  • używania lokówki z ustawieniem na najwyższą temperaturę stylizacji,
  • częstego korzystania z pianek i żeli o wysokim stopniu utrwalania fryzury.

 

Postaw na dietę bogatą w cynk i witaminy.

Na koniec warto przypomnieć o wciąż niedocenianej wartości zdrowej diety „na włosy”. W naszym jadłospisie nie może zabraknąć: cynku (pestki dyni, orzechy), żelaza (biała fasola), krzemu (rzodkiewka), selenu (łosoś), miedzi (nasiona słonecznika); witamin A (marchew, pomidory), E (migdały), C (pietruszka) i D, kwasów omega-3 (ryby morskie).

Przeczytaj więcej na temat zdrowia na adamed.expert

 

Źródła:

(1) Sinclair RD. Healthy Hair: What Is it? Journal of Investigative Dermatology Symposium Proceedings. 2007;12:2-5

(2) Robinson KM. Savvy Styling for Healthy Hair. https://www.webmd.com/beauty/features/no-harm-styling#1 Dostęp: 17.10.2018

Share: