Connect
To Top

Czym zastąpić cukier w kuchni?

Biały cukier jest zdecydowanie najpopularniejszym produktem używanym do słodzenia. Znajduje się w każdym domu i przeważnie jest używany wręcz w nadmiarze. Na ogół ludzie wiedzą o szkodliwym działaniu cukru, jednak ciężko jest nam się przekonać do innych produktów, którymi można go zastąpić.

Biały cukier jest zdecydowanie najpopularniejszym produktem używanym do słodzenia. Znajduje się w każdym domu i przeważnie jest używany wręcz w nadmiarze. Na ogół ludzie wiedzą o szkodliwym działaniu cukru, jednak ciężko jest nam się przekonać do innych produktów, którymi można go zastąpić.

Ten ogólnie dostępny, który kupujemy w sklepach, jest mocno oczyszczony, przez co jest pozbawiony wszystkich substancji odżywczych. Dostarcza więc tylko pustych kalorii. Ogólnie cukier bardzo źle wpływa na nasze zdrowie. Jakie są negatywne skutki jego spożywania? Wymienimy tylko kilka z nich:

  • przede wszystkim większe gromadzenie się tłuszczu w ciele, a co za tym idzie – otyłość,
  • zwiększenie ryzyka chorób serca i cukrzycy,
  • rozwój próchnicy zębów,
  • mocne zakwaszenie organizmu,
  • wzrost ryzyka infekcji,
  • przyspieszenie procesu starzenia,
  • podrażnienie śluzówki żołądka oraz błony śluzowej jelit,
  • zaburzenie procesu trawienia,
  • niekorzystny wpływ na układ nerwowy: nadpobudliwość organizmu, brak koncentracji, rozdrażnienie, spadki nastroju oraz senność.

Czym więc zastąpić cukier w kuchni?

  • Cukier trzcinowy.

Powstały z trzciny cukrowej. Jest cukrem nierafinowanym (nie jest więc poddawany procesowi rafinacji), dzięki czemu posiada składniki odżywcze, których pozbawiony jest cukier biały. Ma dużą zawartość żelaza, wapnia, potasu, fosforu oraz magnezu. Jedną z głównych zalet cukru trzcinowego jest to, że posiada właściwości bakteriobójcze. W przeszłości bardzo często był używany w medycynie ludowej. Bardzo dobrze sprawdza się wypiekach jako zastępstwo dla białego cukru, a także oczywiście warto go używać do słodzenia napojów.

  • Miód naturalny

Jednak stosowany w niewielkich ilościach. Zaletą miodu jest przede wszystkim jego naturalne pochodzenie. Jest słodszy od białego cukru, więc do uzyskania słodkiego smaku używamy go mniej. Oprócz tego cukry zawarte w miodzie są bezpośrednio wchłanianie do krwi i przetwarzane w energię lub odkładane w postaci glikogenu. Poza tym miód ma wiele właściwości leczniczych (m.in. jest zalecany do spożycia podczas przeziębień, wzmacnia serce, przyspiesza gojenie się ran), a także świetnie sprawdza się jako kosmetyk (np. w szamponach czy maściach). Miód jest najczęściej używany do słodzenia napojów, mleka, a także do kanapek, wypieków.

  • Syrop klonowy

Wytwarzany jest z soku klonowego, a jego największa produkcja odbywa się w Kanadzie. Jest mniej kaloryczny niż miód, nie zawiera żadnych konserwantów i można przechowywać go przez około 18 miesięcy. Posiada wiele składników odżywczych, m.in. mangan, cynk, wapń, sód, potas, żelazo i selen oraz witaminy z grupy B. Jednak jego głównym składnikiem jest sacharoza, dlatego należy używać go z umiarem. Syrop klonowy bardzo dobrze wpływa na nasze zdrowie. Hamuje działanie enzymów, które powodują cukrzycę, posiada związki, które zapobiegają chorobom nowotworowym, a także ma dobry wpływ na serce. Bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, dlatego często używa się go do słodzenia napojów. Popularne jest także polewanie syropem klonowym naleśników. Sprawdza się również w wypiekach oraz jako marynata do mięs.

  • Słody

Mało popularne produkty używane do słodzenia, ale bardzo zdrowe. Na rynku istnieje wiele rodzajów słodów, jednak najczęściej spotykane są jęczmienne i ryżowe. Jak sama nazwa wskazuje, pozyskuje się je z jęczmienia oraz ryżu i zawierają głównie maltozę, która łatwo rozpada się w naszym organizmie na glukozę. Słód jęczmienny to skiełkowane i wysuszone ziarna zbóż.  Ma spore właściwości prozdrowotne: poprawia trawienie, uwalnia od zastojów pokarmowych, wzmacnia żołądek. Stosuje się go głównie do produkcji piwa lub whisky. Natomiast w kuchni sprawdza się w wypiekach. Z kolei słód ryżowy można stosować także do słodzenia napojów, ponieważ występuje w formie syropu. Stanowi źródło energii, która wytwarza się powoli, ale i długo się utrzymuje, tylko nieznacznie podnosząc poziom cukru we krwi. Posiada wapń, magnez, cynk i witaminy z grupy B.

 

  • Owoce

Najbardziej naturalna i zdrowa forma słodzenia. Zarówno w formie naturalnej, jak i suszonej. Nie zawierają pustych kalorii, są bogate odżywczo (posiadają wiele minerałów i witamin), służą naszemu organizmowi i wspierają jego odporność. Soki z owoców można używać do słodzenia napojów. Pokrojone na kawałki – do wypieków i różnych dań. Do słodzenia najlepiej nadadzą się banany, jabłka, gruszki i ananasy. Jeszcze zdrowsze od świeżych owoców są suszone, głównie daktyle, figi, morele, jabłka, śliwki. Poza licznymi minerałami i witaminami zawierają również błonnik, który świetnie wpływa na nasz układ pokarmowy. Jednak pamiętajmy, że najlepiej jest samemu je ususzyć, ponieważ te kupione w sklepie zawierają konserwowane środki chemiczne (w samodzielnym suszeniu pomoże suszarka do owoców i grzybów).

 

Inne zamienniki cukru:

  • stewia,
  • ksylitol (cukier brzozowy),
  • syrop daktylowy,
  • melasa,
  • erytrytol,
  • tagatoza,
  • syrop z agawy,
  • lukrecja.

More in Kuchnia

  • Wspaniały jarmuż i test blendera GOTIE GBL-800

    Jako dzieci nie chcieliśmy jeść zdrowo. Całe szczęście dorośliśmy i mamy inne poglądy na temat warzyw i owoców. Chęć wdrożenia tych...

    Klaudia Laskowska11 marca 2018
  • Przepisy na mleko roślinne

    Przepisy na mleko roślinne są bardzo proste w przygotowaniu i nie drogie. Dodatkową zaletą jest wartość odżywcza poszczególnych składników.

    Klaudia Laskowska13 listopada 2017
  • Brownie pod pierzynką z Quinoi od Soligrano!

    Brownie to bardzo prosty i pyszny przepis na czekoladowe ciasto fit. Pierzynka zrobiona z komosy ekspandowanej Soligrano nadaje ciastu chrupkości.

    Klaudia Laskowska20 października 2017