Gotowanie na parze – najzdrowszy sposób przyrządzania posiłków

gotowanie na parze

Gotowanie na parze to nic innego, jak gotowanie nad wrzącą, parującą wodą, w przykrytym naczyniu. To najzdrowszy sposób przyrządzania posiłków. Najzdrowszy i bardzo smaczny. Poza tym jest to bardzo proste i nie wymaga zbyt dużych umiejętności kucharskich. Jest także tanie, ponieważ to, co wrzucimy go garnka, zależy tylko od naszej kulinarnej inwencji twórczej oraz od tego, co lubimy jeść.

 

Dlaczego warto gotować na parze?

Gotowanie na parze ma bardzo dużo zalet. Podczas tradycyjnego gotowania w wodzie, z produktów są wypłukiwane wartościowe składniki odżywcze, natomiast w przypadku gotowania na parze, produkty nie stykają się z wodą i składniki odżywcze nie są uwalniane (zachowane jest nawet o 50% więcej witamin i soli mineralnych niż podczas gotowania w wodzie). Poza tym produkty mają bardziej intensywny smak i zapach, dzięki czemu nie trzeba ich solić ani mocno przyprawiać (można za to dodać świeżych lub suszonych ziół). Nie trzeba dodawać do nich tłuszczu, który jak wiadomo jest bardzo niezdrowy. Ugotowane na parze produkty są lekkostrawne i niezwykle sprężyste.

 

Sprzęt do gotowania na parze.

Najlepsze są specjalne garnki do gotowania na parze. Składają się z kilku poziomów. Najniższy wyglądem nie różni się od zwykłego garnka i to do niego wlewamy odpowiednią ilość wody. Następne garnki, które nakładamy jeden na drugi, mają dziurkowane dno. To do nich wkładamy przygotowane produkty. Wszystko zamykamy pokrywą.

Poza tym, w sklepach można znaleźć inne sprzęty do gotowania na parze, takie jak parowary tradycyjne, elektryczne i bambusowe oraz różnego rodzaju pojemniki do tego przeznaczone (np. wkładane do mikrofali), a także sitka.

 

Co można gotować na parze?

Tak naprawdę prawie wszystko, co mamy w kuchni. Mogą to być warzywa, owoce, makaron, ryż, ryby, mięso, kasza, jajka, a nawet desery. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że każdy produkt powinno się gotować w innym przeciągu czasu. Zależy to także od wagi i ilości produktu.

Przykładowy czas gotowania:

  • schab (700 g): 10-15 min.,
  • ziemniaki w plastrach (600 g): 20-25 min.,
  • marchewka w plastrach (500 g): 10 min.,
  • cienkie filety rybne, świeże (450 g): 5-10 min.,
  • jabłka w ćwiartkach (4 sztuki): 10-15 min.,
  • jajka na twardo (6 sztuk): 15 min.,
  • brokuły w różyczkach (400 g): 20 min.,
  • podudzia z kurczaka (4 sztuki): 30-35 min.,
  • ryby w całości (600 g): 20-25 min.,
  • fasolka szparagowa mrożona (500 g): 20-25 min.

Mięso potrzebuje około 30-60 min. na zagotowanie, ryby do 25 min., a warzywa około 10-20 min. Jednak zawsze najpierw warto zapoznać się z czasem gotowania produktów, które chcemy przygotować.

 

Gotowanie na parze – jak się za to zabrać?

  1. Wodę do najniższego poziomu należy wlać tak, aby produkty nie miały z nią kontaktu. Muszą więc znajdować się około 2,5 cm nad nią.
  2. Produkty na wyższe poziomy wkładamy w taki sposób, aby te, które gotują się najdłużej, znajdowały się najbliżej wody. Rozkładamy je równomiernie.
  3. Aby wzmocnić smak gotowanych produktów, można do gotującej się na dole wody dodać zioła (np. majeranek, oregano, zioła prowansalskie).
  4. Należy zwracać uwagę na czas gotowania oraz pamiętać, że podczas gotowania na parze temperatura wody sięga nawet 120°C, więc potrawy będą szybko gotowe. Trzeba więc uważać, aby ich nie rozgotować.
  5. Pokrywa powinna być idealnie dopasowana do najwyższego poziomu.

 

Bardzo prosty przepis!

Pierś na parze – lekka, zdrowa, tradycyjna potrawa.

Potrzebujemy:

  • 50-70 dag piersi kurczaka,
  • marynaty do kurczaka,
  • pieprzu mielonego kolorowego,
  • soli ziołowej,
  • bazylii suszonej,
  • natki pietruszki suszonej,
  • lubczyku,
  • 2 łyżek oleju roślinnego.

Pierś z kurczaka myjemy i osuszamy. Przygotowujemy marynatę, czyli w miseczce lub na talerzu łączymy ze sobą olej, sól, pieprz, marynatę, bazylię, natkę pietruszki i lubczyk. Tak przygotowaną marynatą nacieramy pierś z kurczaka i odstawiamy na pół godziny. Następnie mięso kroimy w plasterki, ponownie nacieramy i odstawiamy na pół godziny. W kolejnym kroku porcje piersi układamy w naczyniu i gotujemy. Przygotowaną w ten sposób pierś możemy podać z ryżem, ziemniakami lub z innymi warzywami również ugotowanymi na parze.

Smacznego!

Możesz także zobaczyć