dieta bogatoresztkowa

XXI wiek opanowała moda na szeroko pojęty temat zdrowego odżywiania się. Miejmy jednak świadomość, że pod słowem dieta nie kryją się wyłącznie ambitne plany zrzucenia paru kilo, a zdrowy tryb życia i wdrożenie odmiennego stylu odżywiania się. Do takich diet należy dieta bogatoresztkowa, która wspomaga przebieg terapii chorób metabolicznych. Odpowiednio dobrana i zbilansowana ma znakomity wpływ na utrzymanie poprawnego stanu zdrowia i owocną kurację.

 

Kto powinien skorzystać z diety bogatoresztkowej?

Dieta bogatoresztkowa to jedna z metod leczenia chorób metabolicznych. Zaleca się stosowanie tej diety w przypadkach leczenia otyłości i redukcji tkanki tłuszczowej. Poprawne działanie metabolizmu wpływa na skuteczny spadek masy. Oprócz osób cierpiących na zaburzenia czynnościowe jelit, z tej diety mogą korzystać cukrzycy, a także osoby z problemami układu krążenia. Głównym założeniem tej diety jest uregulowanie pracy jelit bez użytkowania farmaceutyków. Bogatoresztkowy sposób odżywiania się ma świetny wpływ na zaparcia atoniczne i spastyczne, ponieważ pobudza jelita do działania.

 

Na czym polega dieta bogatoresztkowa?

W diecie bogatoresztkowej zwiększa się ilość płynów i błonnika. Błonnik pokarmowy wspomaga utrzymanie prawidłowego stanu zdrowia oraz rekonwalescencji metabolicznej. Perystaltykę jelit pobudzają schłodzone napoje wzbogacone miodem lub syropami owocowymi oraz siemię lniane. Osoby cierpiące na zaparcia powinny urozmaicić skład posiłków, odżywiać się regularnie i wprowadzić do życia więcej ruchu.

 

Gdzie szukać źródeł błonnika?

Na pewno wielokrotnie słyszeliście o tym, że znakomity wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego mają jabłka i pieczywo. Obecnie błonnik znajdziemy nawet w wersji sproszkowanej pod zróżnicowaną postacią. Marki ścigają się w tworzeniu produktów i niestety proponują coraz wyższe ceny. A wbrew pozorom nie musisz szukać daleko. Błonnik znajdziesz w warzywach, owocach, kaszach, otrębach i płatkach zbożowych, ryżu (brązowym), muesli, pieczywie żytnim i razowym oraz strączkach.

 

Zalecane produkty w diecie bogatoresztkowej

Dieta bogatoresztkowa to nie tylko błonnik, ale też produkty lekkostrawne i płyny. W planach dietetycznych nie brakuje pieczywa, nabiału i deserów. Dietetycy zezwalają na pieczywo żytnie i razowe, a odradzają świeżych bułek i pieczywa cukierniczego. Podsumowując – dozwolonymi mąkami są żytnia i pszenna niskiego przemiału, natomiast należy unikać mąk kukurydzianej i ziemniaczanej. Twoje dania wzbogać o kaszę gryczaną, jęczmienną, jaglaną i ryż brązowy. Wykorzystaj również twaróg i produkty pochodzenia mlecznego. Możesz spożywać chude ryby i mięsa, gotowane lub pieczone ziemniaki, warzywa i owoce. Jeśli lubisz zupy, gotuj te na wywarach jarzynowych, mleczne i owocowe. Zamiast ciężkich kremów i tortów jedz galaretki i budynie.

dieta bogatoresztkowa - jak prawidłowo się odżywiać?

dieta bogatoresztkowa – jak prawidłowo się odżywiać?

 

Czego należy unikać?

Unikaj produktów, które zmniejszają perystaltykę jelit. Zrezygnuj z mocnej herbaty, alkoholu i białego, świeżego pieczywa. Unikaj tłustych wędlin, wzdymających zup i sosów podprawianych mąką ziemniaczaną lub pszeniczną. Zabrania się jedzenia ryżu, margaryny twardej i oleju palmowego. Niewskazane są również warzywa kapustne i dania oparte na grochu i fasoli. Nie ulega wątpliwości, że należy odstawić smażone frytki i placki, a zastąpić je gotowanymi lub pieczonymi ziemniaczkami. Jeśli chodzi o przyprawy – należy zrezygnować z octu i zmniejszyć ilość spożywania musztardy. W kwestii deserów ważne jest unikanie kakao, czekolady i batonów.

 

Na jakie efekty możesz liczyć na diecie bogatoresztkowej?

Zadaniem tej diety jest przede wszystkim pobudzenie pracy jelit. Zwiększona ilość błonnika to w efekcie uczucie zaspokojenie głodu na dłużej oraz oczywiście zapobieganie zaparciu.

Share: