Tradycyjna polska kuchnia to głównie smażone i pieczone potrawy, a na dodatek z dość dużą ilością tłuszczu. Oczywiście tłuszcze są potrzebne, ale jedzone z umiarem. Z kolei długotrwałe gotowanie warzyw w wodzie powoduje, że tracą aż 70% witamin i mikroelementów. To, co dobre zostaje w wodzie. Do gotowania na parze nie używa się tłuszczu, a także niezdrowej w nadmiarze soli, a cenne składniki odżywcze pozostają w potrawie. Na parze można ugotować praktycznie wszystko – warzywa (nawet szpinak), mięsa, ryby, ryż i wiele innych. Tak przygotowane potrawy są lekkostrawne, a więc polecane nie tylko osobom dbającym o zdrowie, ale także tym cierpiącym na różne schorzenia.

 

Gotowania na parze i jego zalety

Trudno znaleźć jakieś wady gotowania na parze, ma ono same zalety. A oto one:

  • Gotowane potrawy nie tracą witamin i składników odżywczych.
  • Do parowania nie używa się ciężkostrawnego tłuszczu oraz niezdrowej w nadmiarze soli. Jedzenie jest zdrowsze i mniej kaloryczne.
  • Potrawy nie są rozgotowane, lecz jędrne, al dente i zachowują kolor. Są przez to bardziej apetyczne.
  • Na parze można gotować praktycznie wszystko (warzywa, mięso, ryby, owoce morza, ryż, kaszę czy makaron).
  • Potrawy w parowarze nie przypalają się.
  • Gotowanie na parze to oszczędność czasu i energii – parowar ma kilka poziomów, więc równocześnie można gotować cały obiad.
  • Poza tym w parowarze można także podgrzewać potrawy.

 

Jak gotuje się na parze?

Gotowanie na parze to nic trudnego. Większość parowarów składa się z kilku poziomów. Do najniższej części wlewa się wodę, z kolei najwyższa jest przykryta sitkiem i pokrywą, której zadaniem jest zatrzymanie wody w garnku.  Produkty umieszcza się na poszczególnych poziomach. Czas gotowania należy liczyć dopiero od momentu zagotowania się wody. Ważne, by woda nie wrzała za mocno. W parowarze można gotować bez dodawania soli, gdyż para wydobywa z potraw prawdziwy smak i aromat. Jeśli koniecznie chce się dodać soli, to dopiero na końcu, po ugotowaniu. Dla uzyskania lepszego smaku warto do gotującej się wody na dolnym poziomie dodać zioła, dzięki czemu wszystkie gotowane produkty przejdą ich aromatem. Mięso i ryby powinno się przyprawić na kilka godzin przed gotowaniem na parze albo jeszcze lepiej zamarynować na noc. Do gotowania można użyć także zamiast czystej wody wcześniej przygotowany bulion. Dzięki temu potrawy będą jeszcze smaczniejsze.

Ważna jest kolejność układania produktów na poszczególnych poziomach. Na niższych potrawy gotują się szybciej, dlatego na górnych należy ułożyć produkty, które gotują się szybciej niż inne. Należy pamiętać także o tym, by nie rozgotować warzyw – w tym celu warto sprawdzać je co jakiś czas, nakłuwając widelcem. By warzywa nie przywarły do wkładki, układa się je na liściach kapusty pekińskiej.

Z kolei, by przyspieszyć proces gotowania, można produkty pokroić na mniejsze kawałki czy nawet w kostkę. Nie należy wkładać do parowaru zamrożonych mięsa i ryb, natomiast warzywa mrożone można jak najbardziej gotować.

 

Garnki do gotowania na parze i inne akcesoria

Aby rozpocząć swoją przygodę z gotowaniem na parze, należy wyposażyć się w odpowiedni sprzęt, czyli parowar. Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów naczyń do parowania. Każdy może zatem wybrać takie, które mu najbardziej odpowiada. Oprócz tradycyjnego garnka do gotowania na parze można kupić parowar elektryczny, parownik bambusowy, pojemnik do parowania w kuchence mikrofalowej, samo sitko lub wkładkę do parowania czy nawet piekarnik parowy.

Tradycyjny garnek do gotowania na parze to parowar, którego używa się na kuchence gazowej lub innej. Jest to garnek stalowy, ceramiczny lub szklany, kilkupoziomowy, wyposażony we wkłady do parowania. Z kolei gotowanie w parowarze elektrycznym nie wymaga używania kuchenki. Działa na prąd, co dla niektórych może być wadą. Zazwyczaj jest wykonany z metalu lub szkła. Parownik bambusowy jest zrobiony z bambusa i składa się z kilku pojemników. Umieszcza się go w garnku lub woku z wodą. Najczęściej jest używany w kuchni azjatyckiej, np. do przygotowywania słynnych pierożków dim sum. Pojemnik do gotowania na parze w mikrofali jest wykonany z silikonu lub szkła. Pozwala na rozmrażanie produktów i krótkie gotowanie.

Dla tych, którzy nie chcą kupować specjalnego garnka do parowania idealnym rozwiązaniem jest zakup sitka lub wkładki do parowania. Sitko albo wkładkę umieszcza się w garnku, dzięki czemu produkty nie stykają się bezpośrednio z wodą. A dla koneserów gotowania na parze przydatny może okazać się piekarnik parowy, czyli piekarnik konwekcyjno-parowy, który łączy w sobie zalety tradycyjnego piekarnika i urządzenia do parowania potraw.

Artykuł sponsorowany.

Share: