Wczoraj, 18 maja, odbyło się w Warszawie spotkanie międzynarodowego zespołu ekspertów, którzy analizowali trendy na rynku sokowniczym w 5 krajach objętych kampanią „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie”.

Eksperci z Polski, Czech, Słowacji, Rumunii oraz Litwy skomentowali wyniki najnowszych badań świadomości konsumentów w zakresie spożycia oraz wartości odżywczych soków i musów, a także przedstawili rekomendacje działań edukacyjnych mających na celu propagowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Tematem przewodnim dyskusji ekspertów były wyniki badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków w 2015 oraz 2016 roku[1]. Do udziału w badaniu opinii zaproszono kobiety w wieku 25-45 lat z Polski, Czech, Słowacji, Litwy oraz Rumunii.

We wszystkich tych krajach średnie spożycie soków jest mniejsze niż w Unii Europejskiej i dużo poniżej zaleceń WHO[2]. Przeciętny Polak spożywa 11,9 l rocznie, czyli zaledwie 33 ml soku każdego dnia. W pozostałych krajach konsumpcja soków jest jeszcze niższa i wynosi odpowiednio:
5,2 l w Czechach, 4,8 l na Litwie, 4,1 l na Słowacji i 1 l w Rumunii na mieszkańca kraju w skali roku. Tymczasem spożycie soków 100% w krajach UE w latach 2010-2014 wyniosło przeciętnie 13,3 l/mieszkańca, a w Niemczech nawet 29,7 l/mieszkańca[3].

Wyniki badań świadomości przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia „Krajowa Unia Producentów Soków” sugerują dużą rozbieżność pomiędzy faktycznym spożyciem soków, a deklaracjami konsumentów we wszystkich pięciu krajach.

Największe spożycie soków w 2016 roku deklarują Polacy. Ponad 66% badanych kobiet twierdzi, że w ich gospodarstwie domowym spożywa się od 3 do 8 litrów soku tygodniowo, najczęściej pomiędzy posiłkami lub w czasie wolnym, spędzanym poza domem. Prawie wszyscy respondenci twierdzą, że w ich gospodarstwach domowych spożywa się soki owocowe (99%), nieco mniejszy odsetek deklaruje spożycie soków warzywnych (71%). Głównymi konsumentami soków owocowych w naszym kraju, podobnie jak na pozostałych badanych rynkach, pozostają dzieci (85%), jednakże coraz częściej po soki owocowe sięgają wszyscy domownicy. Deklarowane spożycie soków w tej grupie wzrosło o 5% w porównaniu do badań z 2015 roku. Soki warzywne w dalszym ciągu wybierają przede wszystkim kobiety (71,5%), tendencja ta utrzymuje się na wszystkich rynkach objętych badaniem.

Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę z dobroczynnych właściwości warzyw i owoców oraz ich przetworów. Zdaniem polskich respondentów, soki charakteryzują się nie tylko dobrym smakiem (85%), ale także pozytywnym wpływem na zdrowie dzieci oraz pozostałych członków rodziny (77%). Ponadto, zdecydowana większość konsumentów we wszystkich pięciu krajach zgadza się ze stwierdzeniem, że soki i musy to witaminy w wygodnej formie, na co po części mogła mieć wpływ prowadzona kampania „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie”. W ciągu ostatniego roku o 3% wzrosła liczba osób pijących soki owocowe codziennie.

Respondenci cenią soki nie tylko ze względu na ich smak, ale również na ich właściwości odżywcze.  Zgodnie z prawem UE zakazane jest dodawanie do wszystkich soków środków konserwujących, barwiących, słodzących lub innych substancji poprawiających ich smak czy konsystencję. Co więcej, wybierając 100% soki możemy być pewni, że nie zawierają również dodatku cukru lub syropów słodzących. 100% soki owocowe mogą stanowić porcję owoców w dobrze zbilansowanej diecie. Warto więc oddziaływać na postawy konsumentów poprzez różne programy edukacyjne wpływające na zmiany ich zachowań, a nie tylko deklaracje – twierdzi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

Tematem debaty ekspertów były także musy owocowo-warzywne. Musy, w przeciwieństwie do soków, nie są w Polsce elementem codziennego jadłospisu – sięgamy po nie raz lub dwa razy w tygodniu. Szacowane w 2015 roku spożycie musów w Polsce było na poziomie 28 gramów na mieszkańca rocznie[4]. Niskie spożycie musów może wynikać m.in. z nieznajomości właściwości produktu. Musy jako nowa kategoria wartościowych i wygodnych przekąsek owocowych oraz warzywnych weszły na polski rynek dopiero w 2013 roku i ich świadomość jest jeszcze dość niska w porównaniu do innych produktów sokowniczych dostępnych na rynku.

Niemniej jednak, z ostatnich badań przeprowadzonych na zlecenie KUPS wynika, że świadomość musów jako kategorii wzrosła w stosunku do ubiegłego roku na każdym z pięciu rynków objętych badaniem: w Polsce o 6%,
w Czechach o 3,5%, na Słowacji o 5,6%, w Rumunii o 10,7%, a na Litwie aż o 15,6%.

Jest to kategoria konsumowana przede wszystkim przez dzieci, jednak we wszystkich omawianych krajach wzrasta odsetek kobiet, które deklarują, że w ich gospodarstwach domowych musy spożywane są przez wszystkich domowników.

W opinii polskich konsumentów musy to przede wszystkim zmiksowane bądź przetarte owoce i warzywa (13%), o gęstej konsystencji (24,3%) i dobrym smaku (13%). Opisywane są także jako wygodna forma owoców i warzyw oraz cenne źródło błonnika pokarmowego.

Wyniki badań wskazują, że Polacy chętniej niż w innych krajach spożywają soki i musy, zarówno owocowe, jak i warzywne. Brak istotnych zmian w częstości kupowania i spożywania soków oraz musów pomiędzy pierwszym a drugim etapem badania może być związany z bardzo dużym odsetkiem osób, które traktują te produkty jako stałe elementy ich diety. Polacy są świadomi ich walorów żywieniowych i coraz chętniej włączają je do swojego jadłospisu – mówi dr hab. inż. Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Temat spotkania wzbudził ogromne zainteresowanie ekspertów, czego dowodem była żywiołowa dyskusja nad dysproporcją pomiędzy deklaracjami konsumentów a faktycznym spożyciem soków
i musów. Eksperci zgodnie stwierdzili, że we wszystkich pięciu krajach niezbędna jest kontynuacja działań edukacyjnych kształtujących prawidłowe nawyki żywieniowe. Podkreślano również, że rozwój gospodarczy w krajach objętych kampanią, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, będzie
w nadchodzących latach przyśpieszał[5]. Oznacza to, że będzie rosła grupa osób zwracających uwagę na jakość i wartość odżywczą spożywanych produktów, a nie głównie na ich cenę.

Celem kampanii promocyjno-informacyjnej „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” jest propagowanie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz budowanie świadomości konsumentów na temat jakości oraz wartości odżywczych owocowych oraz warzywnych, pełnowartościowych soków i musów.

Kampania „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” jest finansowana z budżetu Unii Europejskiej, Rzeczypospolitej Polskiej oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wkład własny KUPS.

Więcej informacji na temat kampanii jest dostępnych na stronie www.sokiimusy.eu oraz na fanpage „Żyj SMART” na Facebooku.
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) jest organizacją branżową zrzeszającą producentów soków oraz inne podmioty bezpośrednio współpracujące z branżą sokowniczą. Już od 1993 roku reprezentuje branże w inicjatywach krajowych i unijnych. Współpracuje z instytucjami naukowymi, laboratoriami badawczymi oraz z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami branżowymi. Działa również w interesie konsumentów, poprzez powołany Dobrowolny System Kontroli soków i nektarów (DSK), dokładając wszelkich starań w celu stałego zapewnienia wysokiej jakości produktów sokowniczych. Dodatkowo w swojej działalności KUPS realizuje szereg działań promocyjno-edukacyjnych, propagując prawidłowe nawyki żywieniowe, w tym ideę 5 porcji warzyw
i owoców, gdzie jedną z porcji może być szklanka soku.

Więcej informacji na temat KUPS jest dostępnych na stronie: www.kups.org.pl.

[1] Badanie świadomości soków i musów przeprowadzone przez Instytut badawczy GfK w marcu 2015 i lutym 2016 na próbie 300 kobiet z każdego rynku objętego badaniem

[2] World Health Report 2002. Reducing risks, promoting healthy life. Geneva, World Health Organization, 2002

[3] AIJN European Fruit Juice Association, Liquid Fruit MARKET REPORT 2015

[4] Dane AC Nielsen

[5] Raport Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Państwowy Instytut Badawczy, 2015

Soki i musy - witaminy w smart formie_INFOGRAFIKA

Share: