Connect
To Top

Zboża w naszej diecie wg. Eksperta Soligrano!

Od eksperta marki Soligrano dowiemy się, czy ze zbóż należy rezygnować czy jednak włączyć je do diety. W artykule znajdziesz również dwa przepisy!

Moda na bezglutenowe bułki, batony czy płatki śniadaniowe zaskoczyła Nas swoją intensywnością i wielkim zainteresowaniem. Internet przepełniony jest przepisami na ciasta, desery czy pizze totalnie gluten free!

Z obawy przed przytyciem jesteśmy pełni obaw podczas zakupów i przyrządzania obiadu. Biały, pszenny chleb zamieniamy na brązowy, ulubiony makaron spaghetti skreślamy na poczet razowego, a w najgorszym wypadku całkowicie rezygnujemy ze zbóż. Należy jednak pamiętać o składach. Bardzo mylne jest przekonanie o tym, że ciemne pieczywo i makaron to samo zdrowie. Te produkty są często zabarwiane, aromatyzowane i przepełnione konserwantami.

Tak samo jest też z produktami bezglutenowymi. Często w ich składzie znajdziemy polepszacze, dużo cukru i pełno E-symboli.

Jakie produkty zatem wybierać?

Przede wszystkim – nie zniechęcajmy się do zbóż. Wybierajmy ostrożnie i z głową. Jedzenie ciastek gluten free z kosmicznym składem nie daje nam gwarancji na chudnięcie, a wręcz odwrotnie, negatywnie przyczynia się do stanu zdrowia i figury.

Postawmy na zboża pełnoziarniste. Nie rezygnujmy z makaronów, pieczywa, kasz i ryżu, ponieważ są to produkty niezbędne w naszej codziennej diecie.

Wiele modnych diet rezygnuje z produktów zbożowych takich jak makaron, pieczywo, kasze i ryż. Rzeczywiście szybko można zaobserwować spadek wagi, ale konsekwencją są często: gorsze samopoczucie, problemy zdrowotne i napady głodu, które prowadzą do osłabienia woli odchudzania. W dalszej perspektywie zazwyczaj kończy się to efektem jo-jo czyli tym, czego najbardziej obawiają się osoby będące na diecie.  –  komentuje Magda Heba, dietetyk, ekspert Soligrano.

Węglowodany proste zamieńmy na złożone. Te drugie dostarczają nam energii na cały dzień i są źródłem cennych minerałów i wartości odżywczych.

Zboża to grupa produktów, która powinna stanowić stały element codziennej diety – także tej ukierunkowanej na utratę zbędnych kilogramów. To podstawa kaloryczna naszych posiłków, paliwo, z którego czerpiemy energię na długie godziny aktywności fizycznej i umysłowej. W piramidach zdrowego odżywiania zboża i pseudozboża (np. gryka, komosa, czy amarantus) stanowią podstawę, czyli powinny być spożywane często, praktycznie w każdym posiłku. Oczywiście najlepiej wybierać pełne ziarna zbóż, gdyż są one bogate w minerały i witaminy. – dodaje ekspert Soligrano.

Zboża inaczej

Dobrze wiemy, że ciężko przekonać się do zdrowego odżywiania się. Odstawiamy fast-foody i słodkie przekąski zaledwie na tydzień, a później wracamy do naszych nawyków. Jeśli jednak zależy nam na zdrowiu, ciężkostrawne makarony z dodatkiem mozzarelli zamieńmy na makaron razowy ze szpinakiem i marchewką. Zapomnij również o białych tostach z szynką oraz serem na śniadanie i wybierz zboża ekspandowane.

Ekspandowanie zbóż to proces z użyciem pary wodnej. Pomimo tego procesu zboża zachowują cenne witaminy i minerały.

Na śniadanie wybieram ekspandowane ziarno orkiszu. Jest to produkt z certyfikowanych upraw ekologicznych o dużej zawartości błonnika, fosforu, magnezu i białka. W dzieciństwie nie zważając na jakość produktów namiętnie zajadałam się pszennymi płatkami, które niestety zawierały dużo cukru, olej i niekiedy różne polepszacze. Dlatego bardzo cieszę się z faktu mody na zdrowe produkty, dzięki którym jem jak dawniej, tyle że o wiele zdrowiej.

Śniadanie

Moje śniadanie z wykorzystaniem płatków orkiszowych Soligrano wygląda bardzo prosto. Na małym ogniu podgrzewam mleko sojowe, łyżkę stałej części mleczka kokosowego i dodaję cynamon. Płatki zalewam i dodaję orzechy, morwę, ziarna i owoce.

Obiad

Natomiast na obiad przyrządzam pasztet z soczewicy z gryką ekspandowaną. Skorzystałam z przepisu na opakowaniu i upiekłam pyszny dodatek do ziemniaków lub jajka sadzonego. Przepis zmieniłam pod własne upodobania i preferencje. Do mojego pasztetu nie dodałam masła ze względu na nie spożywanie nabiału.

Składniki:

  • 2 puszki soczewicy zielonej;
  • 5 jajek;
  • 400 g pieczarek;
  • 3 ząbki czosnku;
  • 50 g soli, pieprz i estragon (wedle uznania);
  • cebula;
  • masło kokosowe do podsmażenia cebuli i pieczarek;
  • opakowanie gryki ekspandowanej;
  1. Soczewicę blendujemy na jednolitą masę.
  2. Pieczarki ścieramy na tarce, cebulę kroimy w drobną kostkę i podsmażamy całość na oleju kokosowym.
  3. Następnie łączymy soczewicę z podsmażonymi pieczarkami, dodajemy pokrojony drobno czosnek, przyprawy, grykę i jajka. Całość mieszamy.
  4. Piekarnik nagrzewamy. Masę wykładamy na wąską blaszkę wyłożoną papierem lub na aluminiowe keksówki.
  5. Pasztet pieczemy godzinę w 180 stopniach.

Smacznego!

More in Jedzenie