Korekta jadłospisu przy podwyższonym cholesterolu – co należy wykluczyć?

Złotą zasadą jadłospisu, który pomaga uporać się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi, jest ograniczenie spożywaniu tłuszczu. Ludzkiemu organizmowi szkodzą szczególnie kwasy tłuszczowe trans, od których znacznie lepsze są nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Oliwa z oliwek albo z pestek winogron to nie tylko świetny dodatek do sałatek, ale też ciekawa alternatywa dla masła. Tłuszcze zwierzęce do smarowania pieczywa warto zastąpić Benecolem, który jest produktem zawierającym stanole roślinne. Na cenzurowanym są również wszelkie gotowe dania, takie jak mrożona pizza czy fasolka po bretońsku w puszce oraz produkty przetworzone, np. chipsy. Poza tym należy unikać czerwonego mięsa, a także gotowych wędlin i kiełbas. Ich miejsce może zająć gotowany albo pieczony drób, dla osób z hipercholesterolemią wskazane jest również spożywanie ryb morskich. Zamiast soli warto stosować naturalne przyprawy, takie jak zioła czy ząbki czosnku, a herbatę słodzić nie cukrem, a miodem. To podstawy, aby zdrowa dieta zadomowiła się u nas na dobre.

Produkty, które wspierają w walce z nieprawidłowym poziomem cholesterolu

Wśród najważniejszych produktów, które pomagają unormować poziom cholesterolu we krwi, są te bogate w błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B, prowitaminę A, a także witaminy C i E. Cennym źródłem błonnika są owoce, warzywa, i kiełki. Warto często jeść m.in. jabłka, brokuły, kiełki rzodkiewki czy ciecierzycę. Poza tym dużo lepszym wyborem od pszennych bułek, chleba tostowego czy białego ryżu są bogate w błonnik pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, kasze, brązowy ryż albo makaron z mąki z pełnego przemiału. Źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych stanowią oleje roślinne, ryby morskie, pestki, nasiona i orzechy, jednak ze względu na wysoką kaloryczność należy racjonalnie dobierać ich porcje. Natomiast warzywa i owoce to prawdziwa bomba witaminowa. Pomogą one uporać się z niepokojącymi wynikami badań. Warto sięgać po marchew i czerwoną paprykę (prowitamina A, znana bardziej jako beta-karoten), szpinak (witamina E), czarną porzeczkę i natkę pietruszki (witamina C).

Zdrowa dieta to nie wszystko! Lista przyzwyczajeń, które trzeba zmienić

Wytyczne, którymi w kuchni powinna kierować się osoba ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu, właściwie nie różnią się od doskonale znanych zasad zdrowego odżywiania. Trzy najważniejsze reguły mówią o zmianach, które dodają energii, a jednocześnie pozwalają zachować smukłą sylwetkę i doskonałe samopoczucie.

Każdego dnia należy spożywać 5 posiłków, przy czym śniadanie musi dostarczać około 1/3 całodziennego zapotrzebowania kalorycznego organizmu. Kolacja powinna być skromna, zjedzona na kilka godzin przed snem, a na drugie śniadanie i podwieczorek warto wybrać lekkostrawną przekąskę. Doskonałym pomysłem na małe co nieco pomiędzy 3 głównymi posiłkami są owoce i warzywa. W menu musi także znaleźć się miejsce na płyny – dorosły człowiek, w zależności od trybu życia i pory roku, każdego dnia powinien przyjmować ich od 2 do 3 litrów. W dziennym bilansie napojów należy uwzględnić nie tylko wodę mineralną, ale też herbatę, kawę, soki owocowe i warzywne, a nawet zupy.
Chcąc wprowadzić korektę do codziennego jadłospisu na obniżenie poziomu cholesterolu, trzeba pożegnać się z używkami i dodatkowymi kilogramami. Rewolucję należy wprowadzić także w kuchni – zamiast smażenia i panierowania mięsa wskazane jest jego gotowanie i pieczenie. Poza zmianami w jadłospisie pozytywne skutki przyniesie również większa aktywność fizyczna – choć trudno w to uwierzyć, to codzienny 20-minutowy spacer może zdziałać cuda!

BIBLIOGRAFIA:
1. https://portal.abczdrowie.pl/co-jesc-aby-obnizyc-cholesterol
2. http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/lecznicze/dieta-antycholesterolowa-dla-osob-z-podwyzszonym-poziomem-cholesterolu_37080.html
3. http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-krwionosny/sposoby-na-podwyzszony-cholesterol-jak-obnizyc-cholesterol-bez-lekow_36923.html
4. http://www.asa.eu/baza-wiedzy/temat-miesiaca/cholesterol-na-cenzurowanym
5. http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/lecznicze/cholesterol-dieta-obniza-jego-poziom_35171.html
6. http://www.sztukaodzywiania.pl/component/content/article?id=154:10-zasad-zdrowego-odzywiania
7. http://dieta.mp.pl/zasady/show.html?id=63609

Share: