Sukces pisany szminką

Jak przebić szklany sufit, czyli co ułatwia kobietom rozwój zawodowy?

Kobiety chcą robić karierę i nie boją się awansu – wynika z najnowszego raportu przeprowadzonego przez Fundację Sukces Pisany Szminką „Szanse i bariery dla Polek w biznesie i na rynku pracy”. Jedna trzecia kobiet deklaruje potrzebę jasno wytyczonej ścieżki rozwoju. Bardzo ważne okazuje się wsparcie, zarówno profesjonalne, jak i życiowe ze strony partnera.

Awans nie jest już tylko marzeniem kobiet, jest obecnie celem samym w sobie – 37 proc. pytanych kobiet przyjęłaby taką propozycję bez wahania. Niespełna 17 proc. zastanawiałaby się, czy sprosta nowym wyzwaniom, czy ma kompetencje. Z partnerem i jego decyzją – jak wynika z ankiety- liczymy się coraz rzadziej, ale o ile 2 proc. kobiet uzależniałoby decyzję od rozmowy z nim, o tyle aż 10 proc. martwiłoby się, że nie pogodzi obowiązków domowych z nowymi wyzwaniami.

Szans na rozwój badane kobiety upatrują przede wszystkim w doradztwie – 62 proc. ankietowanych chciałaby mieć możliwość omówienia rozwoju zawodowego z coachem, mentorem czy psychologiem, a prawie 30 proc. potrzebuje jasno wytyczonej ścieżki kariery (29,5 proc.). Kobiety, które są matkami, oczekują od pracodawcy elastycznego czasu pracy (31 proc.) i od partnera lub bliskich pomocy w opiece nad dziećmi (12 proc.). Dla wielu z nich równie ważne na tym etapie decyzji są różnego rodzaju studia dodatkowe, szkolenia, warsztaty, a nawet narzędzia dostępne w internecie – 28 proc. pytanych kobiet wskazało ich dostępność jako szansę na drodze do rozwoju.

Wyniki pokazały także, co utrudnia ankietowanym kobietom rozwój zawodowy: ciągle brakuje im wystarczającej pewności siebie (36 proc.) i kompetencji (16 proc.). Ale odczuwają przede wszystkim niedostateczne wsparcie, zarówno ze strony pracodawcy – aż 27 proc. kobiet deklarowało brak jasno wytyczonych celów zawodowych, a 31 proc. brak mentora. Aż 51 proc. zgodziłaby się na awans mając taką osobę w miejscu zatrudnienia.

 

– Kobiety nie boją się przyznać, że czegoś nie wiedzą oraz prosić o pomoc. Uważam, że tego typu wątpliwości, jeśli tylko nie blokują działania, a zachęcają do autorefleksji nad własnymi kompetencjami i zachęcają do rozwoju, mogą być bardzo cenne – komentuje Joanna Gieldarska – psycholożka, psychoterapeutka, coach zdrowia.

Niemniej ważna jest polityka wynagrodzeń – na brak płacowej przejrzystości w firmach wskazało 14 proc. aktywnych zawodowo pań. Kobiety – co znalazło się w ich szczegółowych wypowiedziach – czują się ciągle często gorsze od kolegów, mniej doceniane i gorzej opłacane. Aż 45 proc. z nich decyzję o awansie w firmie uzależnia od zarobków na takim samym poziomie co ich koledzy. Kobiety mają też więcej dylematów, jeśli chodzi i pogodzenie kariery z wychowaniem dzieci.

– Polki w kontekście opisywanych zachowań i motywacji nie różnią się od przedstawicielek świata zachodu. Ba, jesteśmy od nich często bardziej przedsiębiorcze i widać to nie tylko po coraz większej ilości menadżerek w korporacjach, ale też po stale rosnącej ilości Polek zakładających działalność gospodarczą. Wiele problemów w tej sferze jest jeszcze do rozwiązania (np. zarobki – 43 proc. Polek deklarowało w 2012 roku, że ich mąż/partner zarabia więcej. Dziś deklaruje tak 46 proc. kobiet. 27 proc. Polek deklarowało w 2012 roku, że to one są osobą najwięcej zarabiającą w rodzinie dziś twierdzi tak 25 proc. kobiet, natomiast podobnie jak w 2012 roku 14  proc. kobiet twierdzi, że zarabiają mniej więcej tyle samo co partner), ale coś drgnęło – mówi Katarzyna Pawlikowska, eksperta w konkursie Bizneswoman Roku

Z ankiety Fundacji Sukces Pisany Szminką wynika bowiem, że pytane Polki są coraz bardziej przedsiębiorcze. Ponad 56 proc. z nich chce inwestować pieniądze, 23 proc. myśli o założeniu firmy, ponad 18 proc. kupiłaby mieszkanie z myślą o inwestowaniu. Prawie 20 proc. w inny sposób chciałoby pomnażać kapitał. W siebie zainwestowałaby 16 proc. kobiet.

Kobiety biznesmenki to już nie rzadkość, ale ciągle 21 proc. ankietowanych waha się czy założyć działalność i pracować na własny rachunek. Pytane o to, co ułatwiłoby im założenie firmy i dalszy rozwój aż 62 proc. wskazało na niższe koszty podatkowe i mniejszą biurokrację. Ponad 21 proc, wskazała na niższe koszty pracy. Także tu pojawił się wątek potrzeby wsparcia coacha, psychologa czy mentora i ułatwień instytucjonalnych.

W odpowiedziach na pytanie, czemu się wahają, pojawiły się także psychologiczne bariery: 33 proc. boi się ryzyka, a 24 proc. wymienia brak odwagi i pewności siebie.

Mniej boją się kobiety, które prowadzą już firmy. One jako przeszkodę wskazują brak środków na rozwój (37 proc. ankietowanych), biurokrację (22 proc.) i wysokie koszty prowadzenia firmy i podatki (21 proc.).

– Przez ostatnich 10 lat, odkąd prowadzimy Fundację, wiele zmieniło się dla kobiet na lepsze. Odnosimy w biznesie coraz więcej sukcesów, także międzynarodowych. Coraz chętniej też i odważniej się nimi chwalimy. Wiele jednak jest jeszcze do zrobienia, by wymienić choćby likwidację luki płacowej, która w Polsce wynosi od 7 do nawet 30 proc. w niektórych branżach. Działamy, by standardem w firmach było jasne określanie ścieżki kariery i wpisywanie w nią urlopów macierzyńskich, wprowadzanie elastycznych form pracy oraz szersze wykorzystywanie urlopu rodzicielskiego przez mężczyzn. Do wprowadzania tych rozwiązań zaangażowałyśmy prezesów największych firm w Polsce, którzy w ramach działającego od października 2018 klubu Champions of Change opracowują strategie, rozwiązania i dobre praktyki w tym zakresie. – mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

 

* Ankieta została przeprowadzona na grupie kobiet aktywnych zawodowo i  przedsiębiorczych z dużych, średnich i małych miast, w wieku 23-62 lat z wyższym wykształceniem (94% ankietowanych).

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top